להזמנת סיור במרכז ההנצחה

maintitle-logo

סיור "אדיר" - דוד יעקבי

סיור ״אדיר״

רכב מג״ב המתין על כביש הצפון בצומת בעיקול הכביש. קצין מג״ב צפון עמד לצידו והכווין את נהגי האוטובוסים לפנות לכביש המטפס אל ההר. האוטובוסים נסעו לאיטם במעלה ההר ונעצרו כ 20 מטר מפסגתו. הדלתות ניפתחו ואט אט חברי ״עמותת הכומתות הירוקות״ ירדו והחלו לצעוד בשביל בן עצי היער מזרחה. הגענו למצפה שהוקם לזכר לוחמי צה״ל שנפלו במלחמת לבנון השניה. אנו בפסגתו של הר ״אדיר״ מצפון למצודת סאסא. לענינו פרוס חלק מנוף גבול הצפון, וישובי דרום לבנון - עייתה שעב, רמייש, מרון אל ראס ועוד. סמח״ט 300 נתן סקירה מקיפה. מצביע על הגבול, קו המערכת, על ישובי דרום לבנון, על כביש וישובי גבול הצפון - דובב במזרח, מצודת סאסא מולנו, רחוק יותר זרעית, ובהמשך ״הר מנור״.
השמות זרעית, והר מנור ״נשאו״ אותי לאחת מההיתקלויות שאירעו על ״הר מנור״ בן זרעית לקיבוץ אידמית בתקופת שירותי הסדיר במשמר הגבול בפלוגה ח׳ בשנים 1967 - 1970.

מפקד פלוגה ח׳ היה מרכוס. הוא פיקד על כוחות מג״ב מהבניאס במזרח ועד ראש הניקרא במערב. מרכוס ולוחמי משמר הגבול זכו להערכה רבה בקרב תושבי ומנהיגי ישובי הצפון על פעילותם המבצעית, שביצעו לילות כימים על מנת שהתושבים יוכלו לעבד את שדותיהם ולקיים חיי שיגרה שקטים ככל האפשר.
בשעת אחר הצהרים ישבתי כסמל המבצעים של פלוגה ח' במשרד המבצעים בהר כנען בצפת. מרכוס - המפקד - ניכנס למשרדי והודיע לי שיגיע קצין צעיר מגולני בשם עמית והורה לי לקבל אותו לתת לו סקירה, וכן לערוך סיור בגזרות של היחידות סאסא ויערה. התקשרתי לג׳מיל סמל המחלקה של סאסא (אח של כמאל) וביקשתי שישלח אלי ג׳יפ מזווד עם נהג. הודעתי לו שאני אגיע עם קצין חדש ושיתכונן לתת לו סקירה על היחידה ועל הפעילות המבצעית. התקשרתי לפקד עזרא מפקד מג״ב יערה וביקשתי שיפגוש אותנו בישוב זרעית יחד עם צוותי סיור הממונע - צוות מג״ב על נגמ״ש אלווליד וצוות צה״לי מהיחידה הדרוזית 300 ( שמפקדה היה מולה). ביקשתי שיתן סקירה לקצין החדש, יראה, יסביר ויפרט את הזיווד, החימוש והדיפון שעל הנגמ״ש אלווליד.

לאחר כשעתיים מגיע קצין צעיר בשם עמית. לאחר שנתתי לו סקירה מבצעית על גבי המפות התלויות על הקיר, הבטחתי לו, בבדיחות הדעת, שהלילה אני מסדר לו התקלות וקרב עם מחבלים.
נסענו בג׳יפ מצפת לכוון סאסא. הנהג נסע בבטחה בכביש הצר. אורות הרכב האירו את הכביש ואת שוליו, למעלה הכוכבים קישטו את השמים, ואני מהרהר לעצמי ״תהיה או לא תהיה היתקלות ? ״
ג׳מיל, סמל המחלקה בסאסא העשיר את הקצין החדש, עמית, בפרטים על הלוחמים, הבסיס, גיזרת האחריות, משימות היחידה, דרכי פעולה של המחבלים. אמרנו תודה והמשכנו בנסיעה.
עשינו את דרכנו לזרעית בדרך העורפית. פקד עזרא, מפקד מג״ב יערה כבר היה במקום. העלה את עמית, הקצין החדש, על הנגמ״ש ו״הרביץ״ בו את תורת מג״ב - פה המאג, ופה המרגמה, ושם ארגזי הפעולה, וכאן פצצות התאורה ופצצות החנ״ם, וככה שמים את שקי הדיפון.
לגמנו קפה רותח ומהביל, מריח טוב ומרענן, הודינו ללוחמים על האירוח וקבלת הפנים היפה ויצאנו לדרכנו לבסיס יערה ללינת לילה.
אך הנחנו את רגלנו בחצר הבסיס, בקעו קולות הלוחמים של צוותי הסיור ממכשירי הקשר שביומן/ נשקיה - ״ניתקלנו! ניתקלנו! יורים עלנו בזוקות ונק״ל. אנו משיבים באש. אנחנו על ׳הר מנור׳!״
אני מביט בעיניו של הקצין החדש, עמית, ומסנן מבין שיניי : ״ אמרתי לך. יש לך אירוע !.״ ניכנסנו ליומן/ נשקיה העמסנו על הרכבים את ארגזי הכוננות שמכילים מכל טוב - מרגמה, עוד פצצות תאורה וחנ״מ, ארגזי פעולה ועוד.
בפיקודו של פקד עזרא, מפקד מג״ב יערה, נסענו בשירה בכביש המפותל לרמת אידמית ומשם להר מנור. מרכוס, המפקד, היה כבר במקום. ״איך הוא הגיע למקום כל כך מהר ? ״ שאלתי את עצמי.
מרכוס נתן הוראה לצוותי הסיור להמשיך בירי נק״ל לתוך העצים הסבוכים, שצמודים לכביש ציר הסיור, ולהמשיך בירי תאורה. יחד עם המפקד סרקנו רגלית ובאש לתוך הסבך ולאורך הציר. לא נתגלו ממצאים.
מרכוס הורה לצוותי הסיור להשאר במקום ולהמשיך, לסירוגין, בירי נק״ל לתוך הסבך ותאורה. ועם אור ראשון יגיע שוב עם כל הכוחות לחיפושים וסריקות.
עם אור ראשון התחלנו בסריקות. לוחם מג״ב מצוות הסיור כיוון אותי 50 מטר מזרחה ושם מצאנו מחסנית קלצ׳ניקוב. דיווחתי בקשר למפקד. מרכוס היגיע למקום בחן ומשש את המחסנית בידיו. התחלנו לסרוק מאחורי הסבך. מרכוס ואני עם חוליית החוד. לאחר 20 מטר נוצר מגע עם המחבלים ואחד הלוחמים מחולית החוד פגע בשני מחבלים וחיסל אותם. ליד גופותיהם היו בזוקות, פצצות וקלשניקובים. לאחר הסריקה מאחורי הסבך בצמוד לציר, מרכוס מורה לסרוק רגלית את הואדי, ולירות אש חיה לכל מקום חשוד. צלאח דאהר (אח של מחמד דאהר) ואני עם מחלקה סרקנו במרכז ובתחתית הואדי, פקד עזרא עם מחלקה סרק את המדרון הדרומי. עמית, הקצין החדש, עם מחלקה סרק את המדרון הצפוני של הואדי. הסריקה התבצעה רגלית בזהירות באיטיות, בקשר עיין ובתאום תוך ירי נק״ל ורימוני רסס למקומות חשודים.
בסריקה סלח דאהר תפס מחבל נוסף. בחקירתו סיפר המחבל שהיו 12 מחבלים שירו על רכבי הסיור פצצות בזוקות ונק״ל - אש תופת. לכוחותינו לא היו ניפגעים. ״גם בקרב צריך מזל !״

סמח״ט 300 סיים את הסקירה וההסברים. המשכנו להביט בנוף, הרים ועמקים. יערות ועצי חורש ירוקים ושמיים מעוננים ואפורים. מצטלמים. יש שמעלים זיכרונות ומספרים בהתלהבות ובקול רם ויש שמהרהרים לעצמם בשקט ומשחזרים את האירועים שהשתתפו בהם. אט אט אנו עולים לאוטובוסים להמשיך בסיור ומשאירים את סמח״ט 300 צה״ל ומג״ב להמשיך במשמרת שלהם למלא את משימותיהם לבטחון המדינה. יש על מי לסמוך !